"ος ο βοσκός"
“Είναι ηλίθιοι οι άνθρωποι που θέλουν τη θεά της Σοφίας με περικεφαλαία και δόρυ.
Πιο πολύ ταιριάζει σαν μια βοσκοπούλα”
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ
“Αθηνά βοσκοπούλα” ένα γλυπτό του Χαλεπά. Από πηλό.
Μια νουβέλα της Ρέας Γαλανάκη. Από ερωτήματα. “Εις εαυτόν” ερωτήσεις, αν και τον καλεί σε συνομιλία, στήνει μαζί του διάλογο -μποτίλιες οι λέξεις της στα ντηνιακά βουνά, σκόρπια μαζέματα πηλού- εκείνος παραμένει ασφαλώς σιωπηλός, τα ερωτήματα εισβάλλουν, δε διεκδικούν καμία απάντηση, πόσω μάλλον τη σωστή, αφού αυτή λανθάνει μέσα στην ατόφια εσωτερική ζωή του -κι ίσως κι ούτε εκεί.
Μια νουβέλα με τη μορφή λαβυρίνθου, όπου διαρκώς τραβιέσαι μέσα σε δίνες αποριών, κεκαλυμμένης και μακροχρόνιας σιωπής, κι ύστερα περιδινείσαι μέσα σε σκέψεις επαναλαμβανόμενες -το νιώθεις- είναι η δική της αγωνία που παλεύει να κατασιγάσει, η δική της αγωνία να ανασυνθέσει όλα τα επεισόδια της ζωής του με όποιο τρόπο μπορεί κι ας μην το μπορεί, όμως η γραφή εδώ εμφυσήθηκε από έρωτα και όπως γράφει “το πράγμα με τον έρωτα δεν είναι κάτι που ελέγχεται, ειδικά με τον ανολοκλήρωτο”.
Οι ερωτήσεις επανέρχονται σωρηδόν, τα λόγια επιστρέφουν, για να μοιραστεί αυτή η απέλπιδα προσπάθεια να συμπληρωθούν τα κενά. Δε συμπληρώνονται.
Το ψηφιδωτό θα παραμείνει σπασμένο.
Οι πορφυρές ψηφίδες -τα πιο μεγάλα χάσματα. Άνθη της αβύσσου.
Μόνο μια θεά που πήρε τη θέση βοσκοπούλας υπάρχει, για να μαρτυρεί την απέκδυση της ομορφιάς από κάθε τι μάταιο, την επιστροφή στην πρώτη ύλη του Θεού, το πλάσιμο από χώμα και νερό μόνο, το ουσιώδες μόνο -το αληθινά μαρμαίρον. ίσως η αγάπη, μόνο αυτή, από όπου αυτή, ίσως η αγάπη, αυτή η ταπεινοσύνη.
“[...] υποθέτω ότι πολλές φορές θα είχατε σκεφτεί ότι η απλή, η άδολη αγάπη θα πρέπει να είναι η σοφία της ζωής. Ή, πάλι, ότι η σοφία της ζωής είναι να μη σταματήσεις να αγαπάς και να αγαπιέσαι, να μη στερέψει η ζωοδόχος πηγή των αισθημάτων, χωρίς τελικά να έχει τόση σημασία ποιον αγαπάς, ή από ποιον αγαπιέσαι. Και τα άκακα τα προβατάκια που σας αγαπούσαν, δεν σας προξενούσανε κακό, ούτε σας ταπεινώνανε, όπως το είχαν κάνει τόσοι και τόσοι στη ζωή σας, ιδιαίτερα αφότου πήρατε την κάτω βόλτα. Η αγάπη που σας έδιναν τα ζώα ήταν η πιο άδολη. Μα και η πιο ζόρικη να αποκτηθεί”
Ρέα Γαλανάκη,
Δυο γυναίκες, δυο θεές, Καστανιώτης, 2017
έργο της Ισμήνης Καρυωτάκη στο εξώφυλλο,
στρατσόχαρτο και πάνω του ξηροπαστέλ και σινική μελάνη,
να' ναι δέντρο, να' ναι ποτάμι, να' ναι σε φυλλωσιά ανάμεσα, να' ναι φωτιά;
ερωτήματα, μιμούμενα τα αναπάντητα της Γαλανάκη
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου